بازی با کودک، از نه ماهگی به بعد

مرحله صدا

برای تمرین شنوایی محلی را پیدا کنید تا کودک بتواند انواع صداها را بشنود. این محل می تواند جایی داخل خانه باشد که او می تواند براحتی صدای موتور یخچال، زنگ تلفن و زوزه ماشین ها هنگام گذشتن از کوچه را بشنود یا ممکن است خارج از منزل جائی که بتواند آواز پرندگان، خش خش برگ ها و جلینگ جلینگ زنگوله هایی که با باد تکان می خورند و یا هواپیمایی که از بالای سر می گذرد را بشنود. توجه او را به صداها جلب کنید، به سمت آنها اشاره کنید و به او بگویید که صدای چه چیزی بوده است. می توانید دست او را گرفته و به زنگوله های آویزان بزنید و به این ترتیب کودک را در تولید صدا شرکت دهید و یا به او یاد بدهید که چطور می تواند صدایی را تقلید کند. مثل جیک و جیک یک پرنده و یا صدای موتور ماشین که از نزدیکی خانه می گذرد.

بیایید کشف کنیم

با گردش دادن کودک به اطراف و توضیح هر آنچه که می بینید، او را در اولین اکتشافات بزرگش یاری دهید. تابلوهای نقاشی، پوسترها، کتاب ها، دستگیره ها و کلیدهای برق داخل خانه را به او نشان دهید. بگذارید با کلید برق بازی کند، حوله را از جایش بیرون بکشد یا مسواک را از دسته اش بگیرد. هرچه می بیند یا لمس می کند را برایش توضیح دهید. مثلا پوست پرتقال یا حوله نرمی را که در دست می گیرد. او را از خانه بیرون ببرید و بگذارید پوست درختان، برگهای روی بوته ها و گرمای یک سنگ در اثر تابش نور خورشید را لمس کند. کودکان با مناظر و صداهای جدید و هر چیزی که در دنیای شما وجود دارد و برای آنها تازه است، به شدت جذب شده و مغزشان تحریک می شود. کودکان را ترغیب کنید تا توسط حواس خود، دنیا را کشف کنند.

ضربه آخر

کودک از روی هم قرار دادن اشیاء لذت می برد. می توانید با درست کردن برج هایی از مکعب های چوبی بزرگ، کتاب ها، قوطی های شیر خشک، جعبه های کفش یا کاسه ها و فنجان های پلاستیکی این استعداد نو ظهور کودک خود را تغذیه کنید. بخاطر داشته باشید که این بازی دو مرحله دارد. هنگامی که وسایل را روی هم می چینید، او شما را تماشا می کند و سپس خودش با ضربه آن را خراب می کند.

عنوان کتاب: بازی با کودک از تولد تا یکسالگی

نویسندگان: دکتر وندی اس. مسی – دکتر رانی کوهن لیدرمن     مترجم: هیلدا ترابی




طبقه بندی: مقالات ترجمه شده، روانشناسی و مشاوره، 
برچسب ها:كودكان و نوجوانان،

...